ENDOMORF

 

Endomorfové mají větší stavbu kostí s celkově vyšší tělesnou hmotností a tukových zásob. Mají tendence být přirozeně méně aktivní.

 

Přebytek kalorií se zde ukládá do tuků, což může znamenat také nižší toleranci sacharidů.

 

Ektomorfové by se při výběru jídla měli zaměřit na příjem bílkovin a tuků, sacharidy jíst jen při vhodném načasování – například po tréninku.

 

Ideální je tedy poměr 25% sacharidů, 35% proteinu a 40% tuků. Kdo by to řekl, že člověk s nejvyšším počtem tukových zásob by měl přijímat vlastně nejvíce tuku i v jídle? To jsou paradoxy, že? Pamatujte si tedy: vyšší příjem tuků a bílkovin, nižší příjem sacharidů.

 

Obecně platí, že člověk by měl vyzkoušet všechno a přijít sám na to, co mu sedí, které cvičení mu vyhovuje, nebo jaká dieta/ jídelníček je pro něj to správné řešení.

 

Pokud se však chcete vyhnout věčným pokusům a omylům a trávit víkendy i jinak, než lustrováním různých diet, může být toto správné rozložení živit chytrým bodem kde začít.

 

Bez ohledu na typ těla a jeho složení je jasné, že čím jste aktivnější, tím více máte schopnost poprat se s těmi zákeřnými cukry.

 

VYSOKÁ TOLERANCE SACHARIDŮ

 

Pokud máte vysokou toleranci vstřebávání sacharidů, můžete si jen zatleskat. Měli byste jíst vyšší procento sacharidů v průběhu celého dne a hlavně před a po tréninku. Zelenina a ovoce v poměru 3:1.

 

STŘEDNÍ TOLERANCE SACHARIDŮ

 

Pokud máte střední toleranci sacharidů, měli byste v průběhu dne přijímat méně sacharidů, ale více proteinu, zeleniny, ovoce, ořechů a semen. Více sacharidů byste si měli dopřát před tréninkem. Zelenina a ovoce v poměru 4:1.

 

NÍZKÁ TOLERANCE SACHARIDŮ

 

Při nízké toleranci sacharidů je dobré, aby se přijímalo minimum sacharidů, kromě období kolem tréninku. To znamená konzumovat hodně zeleniny, ovoce, bílkovin a tuků. Zelenina a ovoce v poměru 5:1.

 

Všechny výše uvedené pokyny jsou dobré pro nárůst svalové hmoty, údržbu i snížení tělesné hmotnosti.

 

Já jsem měla vždy problém přibrat. Mohla jsem jíst cokoli, ale stále jsem se pohybovala kolem 43 kg. Správným cvičením a jídelníčkem jsem zvýšila svalovou hmotu a nyní vážím 47 kg a jsem spokojená :).

 

(=foto před a po)

JAK JÍST PODLE SOMATOTYPU

 

Typ těla: ekto, mezo a endomorf, může ovlivnit nejen vaše cvičení, ale především to, co byste měli jíst, abyste měli energii pro vaše aktivity.

 

Spousta lidí si myslí, že tělesný typ pouze popisuje, jak někdo vypadá. Ve skutečnosti však tímto na první pohled dostaneme informaci o tom, jak reagujeme na příjem potravy, jak reaguje náš hormonální a nervový systém.

 

Tím, že budete vědět, ke kterému typu postavy patříte, můžete svůj jídelníček upravit tak, aby výsledky byly co nejlepší.

 

Obecně existují tři kategorie tělesných typů (somatotypů) a to: ektomorf, izomorf a endomorf. Velmi málo lidí spadá vyloženě jen do jedné kategorie, ale vždy některé určující znaky převládají.

 

Já jsem určitě něco mezi ektomorfem a mezomorfem. Mám drobnou kostru, ale přesto mám na sobě dostatek svalové hmoty a ukládá se mi tělesný tuk. Ale jak se dozvíte dále, mám velmi dobou vstřebatelnost cukrů.

 

Somatotypy se mohou zaměňovat i způsobem života a výživou. Například kulturista endomorf, který cvičí a dře spoustu let, dodržuje jídelníček, může být považován za přírodního mezomorfa.

 

Stejně tak jako ektomorf, který strávil roky tím, že do sebe lil litry a litry proteinu a zvedal těžké váhy.

 

Na druhou stranu můžeme zaměnit ektomorfa, který má sedavé zaměstnání, necvičí a nedodržuje žádný jídelníček, za endomorfa. Je to složité, co? Tak dále…

 

EKTOMORF

 

Vyznačují se drobnou kostrou, tenkými končetinami, menší svalovou hmotu. Inklinují k onemocnění štítné žlázy, mají vyšší citlivost na adrenalin (způsobuje, že tělo podává extrémní výkon) a noradrenalin (krátkodobě umožňuje zvýšenou aktivitu), mají rychlý metabolismus a vysokou toleranci sacharidů.

 

Této skupině vyhovuje příjem potravy s vyšším množstvím sacharidů, mírnou dávkou proteinu a nízkou dávkou tuků. Ideální v kombinaci 55% sacharidů, 25% proteinů, 20% tuků. Pamatujte si: více sacharidů, méně tuků.

 

MEZOMORF

 

Mezomorfové se vyznačují středně vekou stavbou kostí a atletickým tělem. Pokud jsou aktivní, mají obvykle velké množství svalové hmoty. Mezomorfové mají tendenci mít dominantní hormon testosteron a růstový hormon.

 

Tito jedinci mají dispozice k tomu mít více svalů a nízkou hladinu tělesného tuku.

 

Mezomorfové nejlépe reagují na smíšenou dietu s vyváženým složením bílkovin, sacharidů a tuků. Ideální kombinací je 40% sacharidů, 30% proteinů, 30% tuků.